En uges innovation i 4. klasse.
Jihaa. Hænderne helt oppe over hovedet. Ikke en gang har jeg bedt eleverne i 4. klasse om at komme i gang med at arbejde. Allerhelst ville de have arbejdet videre i frikvartererne.
Jeg er en opdagelses rejsende indenfor innovation, jeg har ikke beskæftiget mig meget med begræbet før. Jeg prøver mig frem og det er en af disse prøver, I her får et indblik i.
Den sidste uge, har jeg haft 4. klasse hele ugen, alle dage fra 8 til 13.
De skulle være innovative og med erfaring fra en tidligere “innovationsdag”,
havde jeg fået den erfaring, at det er vigtigt at give dem en præcis ramme og
meget klart mål.
Derfor valgte jeg, at de skulle opfinde, udvikle og producere spil.
Derfor valgte jeg, at de skulle opfinde, udvikle og producere spil.
Altså gode gamle retro nærværende spil.
Målet
Målet
- Spillene
skulle spilles den efterfølgende lørdag, hvor hele skolen holdt høstfest.
- Vi
skulle i fællesskab udvælge to spil, som vi ville sende til en lokal
spilproducent, Game inventors i Odense. Måske bliver et af spillene næste
års familie spil. (det var i hvert tilfælde sådan eleverne oplevede det).
Særligt det sidste mål, har været enormt motiverende for børnene. Det
var den virkelige verden de skulle opfinde til!
I begyndelsen af ugen var jeg meget styrende ift. rammerne for brainstorm osv. Sidst på ugen, havde eleverne helt overtaget styringen af deres egne projekter og jeg følte mig flere gange unødvendig. (Så er man efter min opfattelse nået langt!). Dog satte jeg til stadighed deadlines, til betatester og respons til innovatorerne.
Mine vigtigste erfaringer er.
I begyndelsen af ugen var jeg meget styrende ift. rammerne for brainstorm osv. Sidst på ugen, havde eleverne helt overtaget styringen af deres egne projekter og jeg følte mig flere gange unødvendig. (Så er man efter min opfattelse nået langt!). Dog satte jeg til stadighed deadlines, til betatester og respons til innovatorerne.
Mine vigtigste erfaringer er.
- Sørg
for at have en ekstern aftager af jeres produkt. Det øger motivationen.
- Det
fungere godt med klar struktur i starten af processen.
- Hold
dig selv i baggrunden og lad elevernes fantasi få frit spil.
- 5 dage
var rigtig fint, men man kan også klare det på 4.
- Find en
masse skrammel, træstumper, maling osv. Alt kan bruges og sørg for at være
i et lokale der egner sig til formålet. Hos os var billedkunst perfekt.
- Vær i
så god tid den sidste dag, så man både kan nå at spille spillene og
evaluere med eleverne til sidst.
Tjek dette google dokument Det er det konkret beskrevne undervisningsforløb for hele ugen. (med Prezi oplæg ;)
I er alle velkomne til at bruge
min plan og prøve med jeres egne elever. Jeg kan på det kraftigste anbefale
det. Hvis i prøver forløbet, eller noget lignende, må i meget gerne smide en kommentar og fortælle om jeres oplevelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar