Translate

fredag den 19. april 2013

Måske en "lockout Edcamp"


De første ideer og tanker. Til en Lockout (open space) Edcamp. 

”Vi giver en omgang forberedelse, hvem giver den næste?”


Efter 3 uger som lockout-et  har jeg virkelig lyst til at kigge fremad, være skabende. Samtidig har jeg aldrig oplevet at være sammen med så mange lærere, som det er tilfældet, når vi deltager i store demonstrationer eller happenings under lockouten.
Jeg tænker, lige nu har vi en unik mulighed for at mødes og skabe sammen.
  • ·         Tænk hvis alle fynske lærere brugte en dag på at vise hinanden, deres bedste undervisnings ideer indenfor håndarbejde, Emneuger, bevægelsesmatematik osv. Hvor livgivende ville det ikke være?  
  • ·         Tænk hvis alle fynske lærere brugte en dag på at inspirere hinanden til at tænke nyt, afprøve nye pædagogiske tanker osv.
  • ·         Tænk hvis alle fynske lærere, brugte en dag sammen, på at lave undervisningsmateriale. Hvor langt ville vi ikke kunne komme?
  • ·         Tænk hvis vi midt i lockouten, kunne skabe rammer, som muliggjorde sådan et møde.

Hvordan skulle det gøres?
Jeg har før arbejdet med en mødeform der hedder Open Space. Helt basalt, går den ud på at alle kan komme med ideer, forslag, oplæg og alle med deres fødder kan vælge, hvad de deltager i.
Metoden giver grupper mulighed for at organisere sig selv i en simpel og klar ramme, og giver alle deltagerne mulighed for aktivt at deltage i løsningen af problemer, udarbejdelse af ideer, eller vidensdele med hinanden.  Ligeledes er jeg for nyligt stødt på begrebet Edcamp. Det er en mødeform der minder om Open Space, men koncentrere sig om uddannelse. Derfor er min tanke, at dette møde måske kunne være en slags edcamp.

Jeg bor selv på Sydfyn og derfor er det naturligt for mig at arbejde med Sydfyn som base. Allerede her på idestadiet, er der mange der har ytret sig positive over for ideen. Fedt og tak. 

Hvis du kunne have lyst til at være med til at planlægge, idegenerere osv. Ville det være fantastisk. 

Ring eller skriv til mig. Kærlig hilsen Thorkil Fonnesbech    FriskolelærerThorki.l.f@gmail.com  eller på twitter @talkhill

1 kommentar:

  1. Hej Thorkil. Fedt initiativ. Jeg har delt dit indlæg på Facebook og sendt et link til Odense Lærerforening via vores lokale styrelsesmedlem. Håber, dine tanker kan realiseres. Hilsen @ellamyhring

    SvarSlet